De Max Richter World Tour strijkt op zondag 1 december in de Koningin Elisabethzaal, Antwerpen. De gerenommeerde Duits-Britse componist speelt in het eerste deel zijn gloednieuwe album 'In A Landscape’, het tweede deel is voorbehouden aan 'The Blue Notebooks’, het iconische album dat dit jaar 20 kaarsjes uitblaast.
Binnen het huidige muzieklandschap behoort Max Richter ongetwijfeld tot een select gezelschap van invloedrijke en avontuurlijke componisten. Zijn verbluffende versmelting van een rijke klassieke achtergrond en techniek met hedendaagse elektronische technologie zorgde voor genre-overstijgende soloalbums en scores voor een lange lijst films, dansvoorstellingen, kunstinstallaties of modedefilés.
Het eerste deel van het concert omvat zijn nieuwste studioplaat 'In A Landscape’, die verschijnt op 6 september. Centraal staat het verzoenen van tegenstellingen binnen een akoestisch en elektronisch kader waarin mens en natuur, de grote levensvragen en de kleine geneugten van het leven elkaar vinden. Het creatieproces hield hij bewust minimaal. Het intieme karakter wordt extra ondersteund door negen 'Life Studies’ of geassembleerde 'field recordings’ van o.a. voetstappen in het bos, kokende eieren, Mozart-oefensessies aan de piano of een trolley in een luchthaven. Op die manier legt hij ook een link naar de 'gevonden geluiden’ van zijn doorbraakalbums 'Memoryhouse’ (2002) en 'The Blue Notebooks’ (2004).
'The Blue Notebooks' presenteert Richter in het tweede deel van zijn concert. 'On The Nature of Daylight' was onlangs te horen in HBO's veelgeprezen post-apocalyptische drama The Last Of Us en verscheen in talloze film- en tv-soundtracks. Richter voerde het album vorig jaar in zijn geheel uit op het Glastonbury Festival, samen met Tilda Swinton.
Al meer dan 20 jaar doordrenkt Max Richter zijn ambitieuze projecten met een grote dosis menselijkheid en emotie. Of het nu gaat om een herwerking van Vivaldi’s vioolconcerten, het negen uur durende 'SLEEP’ of scores voor Kim Jones’ Dior shows, voor Wayne McGregor’s ballet 'Woolf Works’ en Margaret Atwood’s post-apocalyptische 'MADDADDAM’, alle noten die Richter speelt, worden zorgvuldig neergezet op de plek die hij uitkiest in zijn zoektocht naar een alternatieve realiteit waarin alles op zijn plaats valt.
Line-up
Max Richter - Piano
Eloisa Fleur Thom and Max Baillie - Violins
Connie Pharoah - Viola
Max Ruisi and Zara Hudson-Kozdoj - Cellos